"Le djihadisme, une forme moderne de réaction au déracinement"
An English translation:
"The Paris Attack And Its Aftermath"
(Social Europe, November 26, 2015)
Excerpt:
I’m confident that the French nation will set an example as it did after the attack on Charlie Hebdo. There’s no need here for repulsing a fictive danger such as the looming “subjection” to an alien culture. The danger is much more concrete. Civil society must beware of sacrificing individual liberty, tolerance towards the diversity of life-styles and readiness to take on the perspective of the other – all these democratic virtues of an open society – on the altar of an imaginary stage of security that we cannot reach anyway.
Given the fortified Front National that’s easier said than done. But there are good reasons over and above exhortations. The most important is staring us in the face: prejudice, mistrust and seclusion of Islam, fear of it and a preventive fight against it, are also down to sheer projection. For jihadi fundamentalism expresses itself in religious codes but it is no religion. Under other circumstances it could use any other religious language, indeed any other ideology to hand, that promises redemptive justice. The world’s great religions have roots going back a long way. On the other hand, jihadism is a thoroughly modern form of reaction to uprooted ways of life. Of course, a prophylactic pointer to the background of failed social integration or faltering social modernisation does not absolve the perpetrators of their personal guilt.
A summary in German (dpa):
Der Frankfurter Philosoph Jürgen Habermas warnt davor, dass durch schärfe Sicherheitsmaßnahmen nach den Terroranschlägen in Paris Werte verloren gingen. "Die Zivilgesellschaft muss sich davor hüten, alle demokratischen Tugenden einer offenen Gesellschaft auf dem Altar der Sicherheit zu opfern", sagte er in einem am Sonntag veröffentlichten Interview der Tageszeitung "Le Monde". Dazu gehörten auch die Toleranz gegenüber anderen Lebensweisen und die Bereitschaft, die Perspektive des Anderen einzunehmen.
Mit Blick auf eine verbreitete Islamfeindlichkeit mahnte Habermas, der dschihadistische, also der auf einen Heiligen Krieg bezogene Fundamentalismus der Terroristen des Islamischen Staats (IS), benutze zwar eine religiöse Sprache, sei aber selbst keine Religion. Während die großen monotheistischen Religionen vor vielen Jahrhunderten entstanden seien, sei der Dschihadismus eine sehr viel jüngere Erscheinung. Der Frankfurter Philosoph und Soziologe sieht darin "eine absolut moderne Form der Reaktion auf Lebensbedingungen, die von Entwurzelung geprägt sind".
Für die barbarischen Taten der Terroristen gebe es keine Entschuldigung, sagte Habermas. Es müsse nun aber auch nach dem "Versagen der Integration in den sozialen Brandherden unserer Großstädte" gefragt werden.
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